UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Prísť v roku 2010 s albumom, ktorý jednoznačne patrí do roku 1997 - zlatého obdobia symfonického blackmetalu, deliaceho fanúšikov na skupinu pravoverných a pozérov, je prinajmenšom (diplomaticky povedané) originálne. O to viac, že sa jedná o bývalého člena kapely, ktorá tento štýl spopularizovala snáď najviac. História Nagashovho (pôvodne) bočáku TROLL sa počas svojej kariéry vyznačovala sledovaním trendov a istým spôsobom je o tom i smerovanie aktuálnej nahrávky.
Debut „Drep de Kristne“ bol totálne klasický preklávesovaný black s trochou folkovej naivnej melodiky. Po akvízicii Helhammera na post bicmena sa kapela zviezla na vlne industrializovaného blacku a vydáva pomerne slušnú a nedocenenú dvojicu albumov „The Last Predators“ a „Universal“. A ako to už dnes chodí, po rokoch hibernácie prichádza Nagash s novou zostavou a kontrastne archaickým materiálom.
Brať si Satana do názvu síce prináleží rôznym kanálovým temným spolkom, no od TROLL je to prvým signálom minulosti. Ak náhodou poznáte debut, tak novinka priamo rozvíja motívy prezentované na ňom. Mohutná gitarová hradba podporovaná jednoduchými klávesovými kompozíciami sa úplne prvoplánovo snaží hrať na maximálny efekt. V skratke je jednoduché skonštatovať, že sa „Neo-Satanic Supremacy“ dá považovať za album, ktorý DIMMU BORGIR po „Enthrone...“ nikdy nevydali. Terajšie kompozície TROLL sú oproti tomu hlavne v thrashom poznačených riffoch na prvý posluch menej priehľadné. Ľahko originálnym elementom tak zostáva len vsunutie spomínaných folkovo orientovaných klávesových melodických motívov. Typický blackový vokál a snaha pracovať v širokom rytmickom pásme, od rýchlych klepačiek až po typické pompézne spomalenia, vsádzajú skladby do jednotného rámca. Veľa originality sa teda nedá nájsť, ale z hľadiska formálneho album dokonale zapadá do ľahko definovateľnej hudobnej škatuľky. Vyvážený zvuk, profesionalita spracovania a zohratosť kapely sú však na vysokej úrovni.
Napriek kritike ma to baví ako „retro“ a dokonale spracovaný symfo-black bez toho, aby som do počúvania musel zapájať nejaké neuróny. Cit pre vytvorenie tvrdých, chytľavých liniek a správne gradovanie je veľmi dôležitým aspektom, bez ktorého množstvo podobne štylizovaných a známejších kapiel zlyháva. Je zrejmé, že z rovnakých dôvodov môže byť nahrávka zatracovaná. Dnes je z čoho vyberať a mne sa táto reinkarnácia minulosti celkom pozdáva i s vedomím negatívnych aspektov, akými sú rýchle opotrebovanie, neoriginalita a hudobná naivita. Určite sa nejedná o trvácny album a predpokladám, že sa k nemu nebudem vracať tak často, ako k jeho dvom veľmi podareným predchodcom.
Poriadne retro, ktoré by sa dalo charakterizovať ako album, ktorý po "Enthrone Darkness Triumphant" DIMMU BORGIR nikdy nevydali. Odklon od predošlého industriálneho dua nahrávok k prastarému debutu, ktorý je síce profesionálne spracovaný po všetkých stránkach, ale bez výraznej pridanej hodnoty.
6,5 / 10
Stian Arnesen (Nagash)
- gitary, vokály
Vold
- basgitara, vokály
Ygg
- bicie
Exilis
- klávesy
Tialoc
- gitáry, vokály
1. Til Helvete Med Alt
2. Alt for Satan
3. Gå Til Krig
4. Burn the Witch
5. Mørkets Skoger
6. Hvor Tåken Ligger Så Trist Og Grå
7. Neo-Satanic Supremacy
8. At the Gates of Hell
9. Smertens Rike
10. The Age of Satan
Neo-Satanic Supremacy (2010)
Universal (2001)
The Last Predators (2000)
Drep De Kristne (1996)
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.